Le Mat växer tack vare social franchising

Det är inte lätt att starta företag. Det kräver en bra affärsidé, kunskaper, kontakter och kapital. Därför har Vägen ut! i samarbete med Coompanion utvecklat social franchising. Genom ta det bästa från franchising och addera sociala mål skapas företag som förändrar världen – på löpande band.

Christian Lindström är idag en positiv och social 28-åring som tidigare haft svårigheter att få jobb. Inte förrän i vuxen ålder fick han sin Asperger-diagnos. Genom Le Mat B Bi Göteborg, som han också var med och planerade starten av, har han inte bara fått en anställning utan också ett växande kontaktnät:

– Jag har fortfarande svårt att umgås med många samtidigt, men med gäster blir det roligt. När vi jobbar tillsammans blir det bra, säger Christian Lindström.

– Franchising gör det lättare att starta företag. De som blir franchistagare får använda sig av ett beprövat koncept, får del av kunskap och kontakter. Och de har en bättre överlevnad, säger Jenny Kowalewski, tf VD på Coompanion. Jenny har också erfarenhet av att leda etableringen av ytterligare ett Le Mat B&B i Åkersberga.

– Social franchising nyttjar fördelarna med franchising och adderar social mål, fortsätter Jenny Kowalewski.

– Genom social franchising skapar vi fler sociala företag som har som sociala och/eller miljömässiga mål som främsta drivkraft. Vi förändrar världen med franchising, säger Pernilla Svebo Lindgren VD, Vägen ut! kooperativen.

Le Mat-familjen fortsätter att växa. I juli slog en tredje verksamhet upp portarna i Jonsered utanför Göteborg. Den här gången steppar verksamheten upp från B&B till hotell. Man driver också café och lunchrestaurang.

Fler verksamheter innebär att fler, precis som Christian Lindström, får möjlighet att varje morgon gå till ett eget jobb.

Läs mer här om Le Mat i Sverige!