10 tips för att lyckas med din crowdfunding-kampanj - Coompanion

10 tips för att lyckas med din crowdfunding-kampanj

Crowdfunding är en nygammal metod för att finansiera projekt eller idéer genom att vända sig till ett stort antal finansiärer. Dessa investerar små summor pengar var för sig för att tillsammans skapa en större summa. Nu har vi listat 10 matnyttiga tips för att du ska lyckas med din crowdfunding-kampanj!

  1. Max 3 min är lagom för en video-pitch. De 30 första sekunderna måste vara riktigt intressanta. Sammanfatta projektet tydligt med en personlig pitch som inledning. Uppmana tittaren att agera som avslut.
  2. Se till att ha fler som hjälper dig att sprida kampanjen. Teamets aktivitet måste genomsyra hela kampanjtiden. Tänk på att investerare även kan finnas utanför internet.
  3. Uppdatera regelbundet och håll ditt community informerat om vad som händer. Att be om återkoppling för att förbättra kampanjen kan vara en god idé.
  4. Minst ett halvår innan kampanjen startar behöver du börja bygga ditt community av intressenter, du kan börja sprida videon direkt inom det nätverket. Bygg gärna en e-postlista för ditt community så att du når intressenterna snabbt och effektivt.
  5. En kampanjsida ska vara kort och enkel. Relevant text, bilder och grafik behöver inte vara omfattande. Sign up-sidan ska innehålla en kort produktbeskrivning, video/bild och en sign up-ruta. Inget mer.
  6. Belöningarna till din målgrupp behöver analyseras noga. Likväl hur mycket de kan tänkas vilja investera per person. Anpassa erbjudandet efter det.
  7. Når du inte minst 20% av målsumman snabbt vid lanseringen bör du fundera kring om produkten är tillräckligt bra, eller om du gjort ditt förarbete bra nog. Kanske bör du vänta till senare för att fortsätta kampanjen?
  8. Indiegogo erbjuder en ”flexibel fund” som gör att du kan fortsätta samla in pengar efter kampanjen, även om du inte når målet.
  9. Sätt rimliga mål, att nå en miljon är mycket svårt och kräver mycket tid. 50 000–100 000 kan vara svårt nog. Särskilt för en start-up. Att satsa på flera små lyckade kampanjer istället för få stora med högre risk att misslyckas kan vara en god idé.
  10. Video-pitchen är det den viktigaste delen av din kampanj. Den ska locka tittare till att dela den vidare i sociala medier. Vissa menar att inte mindre än 5% av din målsumma bör läggas på video-pitchen.

Läs mer om crowdfunding.

Vill du bolla med någon?

Hos oss på Coompanion får du kostnadsfri rådgivning.

Hitta din närmsta rådgivare!

Translate »