COOPCAMP försöker förbättra kunskapen om samarbetsmodellen och relaterade kompetenser bland gymnasieelever, med särskild uppmärksamhet åt studenter från vetenskapliga och tekniska skolor. I synnerhet bör unga studenter sättas i en position för att förstå modellens särdrag och hur man skapar och hanterar ett kooperativ. I själva verket är kooperativmodellen sällan ett ”förstahandsval” för ungdomar, även med relevant teknisk kompetens och kompetens. Oftast får de tillgång till försvagade anställningsformer och går med i samarbetsmodellen endast som ett sista val i händelse av industriell kris. Tvärtom passar den kooperativa modellen särskilt väl detta specifika mål, eftersom den fokuserar på personlig kapacitet snarare än tillgången på kapital.
För att uppnå detta allmänna mål kommer projektet ”Coopcamp” att sträva efter följande specifika mål:
- Förbättra utvecklingen av instrument för att öka det traditionella utbildningssystemets förmåga att integrera samarbetsrelaterade discipliner i läroplanerna, främst inom gymnasiet. Sådana instrument inkluderar traditionella tekniska färdigheter samt beteendekompetenser för att hantera ett kooperativ, inskrivet i en ny berättelse om kooperativmodellen, lätt att förstå för ungdomar som saknar specifik bakgrund.
- Implementera en träningsprocess som blandar frontal utbildning, digital utbildning, praktikupplevelser i befintliga kooperativ och simulering av skapandet av ett kooperativföretag. Detta specifika mål ser avgörande ut för att uppnå det allmänna målet, eftersom det syftar till att koppla ihop olika inlärningsupplevelser genom att ”gå mot” eleverna. Målet här är faktiskt att skapa elevernas intresse och förmåga genom att slå samman samarbetsmodellen till en bekant miljö för det specifika målet.
- Pilot ”coopcamp” -utbildningen på regional och lokal nivå i ett relevant antal olika regionala sammanhang (12) från olika länder (5) och bädda in den i befintliga inlärningsprocesser. Målet med pilotprojektet är att testa de verktyg som genereras av projektet, samtidigt som man konkret når ett relevant antal elever (primärt mål) och skolor (sekundärt mål), vilket är ett viktigt steg mot att uppnå Generellt mål.
- Fortsätt simuleringen av skapandet av ett europeiskt kooperativ, gjort av unga studenter från 5 olika länder, för att integrera det europeiska värdet av kooperativ entreprenörsmodell
- Skapa ett nätverk av unga studenter och skolor för att fungera som multiplikator för ”coopcamp” -inlärningsprocessen för att skapa en riktig europeisk inlärningsprocess, underlättad av användningen av den digitala inlärningsplattformen.
COOPCAMP-konsortiet består av: REVES AISBL, Cooperativa Sociale AGORA (IT), CONCERTES – Concertation des organisations représentatives de l’économie sociale ASBL (BE), COOMPANION Östergötaland (SE), COOMPANION – Kooperativ Utvleking Jämtland (SE), COOMPAN (SE), FISE – Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych (PL), LEGACOOP FVG (IT), UCOERM – Unión de Cooperativas de Enseñanza Región de Murcia (SP), UCOMUR (SP), Parsec cooperativa sociale (IT), Università Roma- Tor Vergata (IT), Sol.Co Camunia – Consorzio Cooperative Sociali (IT), Confcooperative BLTV (IT).

