FN har utropat 2025 till Kooperationens år med budskapet ”Kooperation bygger en bättre värld”. Med detta uppmanar FN sina medlemsstater att främja kooperativt företagande och uppmärksamma den globalt framgångsrika företagsmodellen. Idag inviger Svensk Kooperation det internationella året tillsammans med Coompanion och flera drivande aktörer inom kooperationen.
– Det är fantastiskt att FN väljer att lyfta fram den kooperativa företagsmodellen på en global scen. Kooperation är en modern och hållbar organiseringsmodell som kan bidra till att lösa flera av dagens stora samhällsutmaningar. Kooperativa företag är inte något nytt, utan en beprövad organisationsform som har funnits i över 150 år och bevisats vara både motståndskraftig och konkurrenskraftig. Nu vill vi ytterligare öka medvetenheten om hur kooperation kan stärka samhället och skapa förutsättningar för fler att lyckas tillsammans, säger Gordon Hahn, verksamhetsledare på Coompanion Sverige.
Kooperation – en företagsmodell som bygger en bättre värld
Den kooperativa företagsmodellen är framgångsrik världen över och bygger på demokrati, delaktighet och långsiktig hållbarhet. FN betonar vikten av att medlemsländerna ser över sina regelverk och skapar en gynnsam miljö för kooperativt företagande, med fokus på tillgång till kapital och en rättvis skattelagstiftning.
Coompanion, som finns representerade i alla Sveriges regioner, arbetar sedan flera decennier för att fler ska känna till och använda den kooperativa modellen – både för att förverkliga idéer tillsammans och som ett verktyg för positiv samhällsutveckling.
– Kooperation handlar om att skapa värde för många. Det här året ger oss möjlighet att lyfta fram det unika med den kooperativa modellen och inspirera fler att göra bra saker tillsammans, fortsätter Gordon Hahn.
Som Sveriges ledande samhällsaktör för kooperativ utveckling kommer Coompanion att vara en central del av aktiviteterna under Kooperationens år, i nära samarbete med Svensk Kooperation och andra aktörer. Tillsammans skapar vi flera initiativ för att sprida kunskap och stärka villkoren för kooperativ utveckling i Sverige. Bland annat kommer kampanjer, seminarier och lokala evenemang att genomföras för att belysa de många fördelarna med kooperativt företagande.