Enkla tips för en bättre webbsida

Enkla tips för en bättre webbsida

Nu när så många av oss tvingas bli ännu mer digitala är det ett bra tillfälle att se över företagets webbsida! Här har vi samlat några tips som hjälper er förbättra webben.

Har ni en WordPress-sida som ni behöver hjälp med? Missa inte Coompanions WordPress-häng den 18 juni!

Sidan måste ladda snabbt!

Om ni bara ska göra en förbättring så skulle det kunna vara den här. Vi användare väntar inte många sekunder innan vi ger upp och klickar vidare till nästa. Därför är det bra om er startsida eller landningssida inte är för tung och behöver ladda för många saker inledningsvis.

Om ni har er sajt på ett webbhotell med dålig hastighet och stabilitet kan det vara en bra idé att flytta. Tänk på om ni missar några affärer!

Skriv inte för långt

Att skriva för webben är inte som att skriva en broschyr. Människor skummar snabbare igenom texten på webben – så därför är det viktigt att du inte skriver för lång, att sidan är tydligt indelad i stycken med rubriker och att länkarna syns tydligt.

Låt dina besökare klicka sig vidare till mer detaljerad information om de vill! Använd till exempel ankarlänkar eller “Läs mer”-taggar.

Menyn måste vara tydlig!

Jobba på era menyer! Om det är svårt att navigera och hitta fram till rätt information på er webbsida så kommer besökarna inte att stanna länge.

Använd inte för stora bilder!

En nyckel till att ha en snabb webbsida är att inte ladda upp för stora och tunga bildfiler. Använd inte en bild direkt från kameran! Helst av allt bör du minska kvalitén på bilderna innan du laddar upp dem (till exempel i Photoshop), men det går ofta att minska storleken direkt där du bygger din sajt, till exempel i WordPress.

Idag använder många av oss mobilt bredband, ibland med dålig täckning och låg hastighet. Då är det superviktigt att bilderna är lätta och kan laddas fort, för era besökare kommer inte att sitta och vänta.

Sätt upp tydliga mål med sajten!

Det är mycket lättare att veta ifall er webbsida fungerar, och hur ni annars ska forma om den, om ni vet vad ni vill att besökaren ska göra. Vill ni till exempel att besökaren ska ringa ert företag? Eller har ni en e-handel som ni vill att besökaren ska klicka sig in på och köpa något?

När ni vet vad ni vill att besökaren ska göra är det lättare att lägga in länkar och hänvisningar på olika platser på er sajt, som lockar besökaren att ta nästa steg.

Använd landningssidor

Vad är en landningssida? Det är den delen av er webbsida som besökaren landar på efter att ha klickat på en länk i ett e-postmeddelande.

Det kan vara svårt att locka besökare in till hela webbsidan, men med nischade sidor som tipsar om eller berättar just det som besökaren är intresserad av är det betydligt lättare.

Därifrån är det viktigt att de kan klicka sig vidare för att läsa mer, kontakta er eller beställa något från ert företag.

Behöver ni hjälp med webben?

Ta kontakt med oss på Coompanion, så hjälper vi er!

  • Uppdatera sajten
  • Installera nya funktioner
  • Skapa en helt ny webbsida åt ert företag
  • Lägga till kundchat eller kontaktformulär
  • Tipsa om sökmotoroptimering
  • Lösa tekniska problem

Mejla oss på goteborg@coompanion.se eller ring 0736-700486.