Gigekonomin är en del av en arbetsmarknad i förändring där allt fler människor tar sig an kortare uppdrag eller gig, istället för eller på sidan av en traditionell anställning. Idag finns ett stort antal digitala gigplattformar och enligt en ny rapport krävs ett mer gränsöverskridande arbete från gigekonomins aktörer för att möta de många utmaningar som finns idag.
Samarbetsprojektet Giglab Sverige släpper idag en kartläggning av utmaningarna inom den svenska gigekonomin, som utgör en allt större del av en förändrad arbetsmarknad. Bakom projektet står Arbetsförmedlingen/Jobtech, Coompanion, Skatteverket och Stiftelsen svensk industridesign.
Insikterna i rapporten bygger på workshops och intervjuer med giggare, forskare, myndigheter och plattformsföretag. Syftet med Giglab-samarbetet är att skapa hållbara lösningar och initiativ för en arbetsmarknad i förändring.
I projektet har de bland annat tittat på frågan om suveränitet och delande av data, hur befintliga regelverk kan uppdateras samt hur giggare och andra kan agera via gemensamt ägda plattformar och konstellationer.
Har ni fler frågor om gig-ekonomi eller kooperativt ägda företag? Ta kontakt med Coompanion där du bor!