Nånannan – det duger inte
Den 10 april samlades ett 25-tal engagerade deltagare i Gävle till Landsbygdsdagen för att inspireras, diskutera och knyta kontakter
för en mer samlad och kraftfull landsbygdsutveckling i vår region. Bakom arrangemanget stod Coompanion Gävleborg.
På plats fanns representanter från kommuner, företag, föreningar och Region Gävleborg, alla med drivkraften att stärka landsbygden genom samverkan, innovation och lokal förankring ur både boendeperspektiv och besöksnäringsperspektiv.
Visit Village lyfter landsbygden – byar går samman för att locka turister
Maria Stenis, projektledare i den Ekonomiska föreningen Visit Village, och ordföranden Bengt Sundgren presenterade projektet Byhotell i Dalarna som utvecklats till varumärket Visit Village.
Satsningen samlar sex byar i sex olika kommuner som tillsammans erbjuder genuina upplevelser och boenden på landsbygden. Ungefär som att checka in i en by istället för hotell. Privatpersoner, företag och föreningar samarbetar för att skapa genuina turistpaket med bla. övernattningar, lokal kultur & fritid och matupplevelser.
– Självklart utvecklas byarna längs vägen. Målet är att skapa nya långsiktiga företag och att det på sikt leder till inflyttning, säger Maria Stenis, som också hoppas att fler byar ska ansluta och att andra regioner ska attraheras av konceptet.
Carina Löfgren, verksamhetskoordinator på Coompanion Gävleborg, ser potentialen för liknande satsningar i Gävleborg.
-Ja, vi tar gärna på oss ledartröjan som samlande kraft. Det finns säkert byar i Gävleborg som är intresserade av Dalamodellen. Vi driver gärna en samverkansprocess för att hitta både partners och finansiering
Deltagare från hela Gävleborg och en bredd aktörer samlade kring landsbygdsfrågan
BID-modellen för samarbeten
Hudiksvalls stads- och landsbygdsstrateg Stefan Barenfeld gästade Coompanion Gävleborg den 10 april för att berätta om samverkansplattformen för ett gladare Hudik.
Verktyget han använder för att få eldsjälar, företag, föreningar och kommunen att samverka är BID-modellen som tagits fram av Svenska Stadskärnor. Modellen utgår från fem fokusområden,
- Varumärket Utbud/Evenemang
- Platsen
- Tillgänglighet
- Trygghet
Stefan lägger örat mot rälsen och lyssnar efter lokala drivkrafter, ofta har det handlat om platsens betydelse
– Ta tex. Delsbo med ett engagemang för ett mer levande torg, men det hände liksom inget, berättar Stefan. Då lyssnade jag in mig från kommunens sida och med BID-modellen i ryggen fick vi till ett samarbete mellan de intresserade. Vi arbetade efter visionen ”Delsbo – ett levande torg året om” och nu står det klart. Tack vare företag, föreningar och engagerade med kommunen som möjliggörare.
Liknande landsbygdsprojekt har initierats av Stefan i Näsviken, Sörforsa och Iggesund.

Stefan Barenfeldt, Landsbygdsutvecklare Hudiksvalls kommun