Det finns många anledningar till varför kooperation bygger en bättre värld. Oavsett var i världen eller inom vilken bransch så är den kooperativa grundidén densamma – människors behov är främsta fokus och besluten tas gemensamt av medlemmarna. Som medlem värnar du om de demokratiska värderingarna.

I ett kooperativt företag står du som medlem i centrum – du är både ägare och medskapare. Det är en företagsform där ingen lämnas utanför, där varje röst räknas och där framgång likaväl ansvar delas lika. I stället för att drivas av kortsiktigt vinstintresse för några få – ägs och styrs kooperativa företag av människor som använder, arbetar i eller påverkas av verksamheten.

Det handlar helt enkelt om att människor går samman för att lösa gemensamma behov och utmaningar – på ett sätt som är demokratiskt, rättvist och hållbart. Och vinsten? Den går till alla medlemmar – tillika delägare, eller kooperatörer.

Lyssna på vad kooperatörerna har att säga om kooperationens kraft här.

FN:s generalförsamling har beslutat att 2025 är det internationella året för kooperation – de kallar det för International Year of Cooperatives. Det innebär en möjlighet för oss att lyfta kooperativa verksamheters betydelse för samhället och sprida kunskap om den unika och demokratiska företagsformen. FN uppmanar Sverige och de andra medlemsstaterna att främja kooperativ utveckling och synliggöra hur kooperation bidrar till de globala målen såsom fattigdomsbekämpning och motverkande av klimatförändringar. Visa hur kooperation bygger en bättre värld helt enkelt.

Kooperation i Sverige och världen

Kooperation har en lång och stolt tradition i Sverige och landets historia hade antagligen sett väldigt annorlunda ut om det inte vore för den kooperativa rörelsen. Redan från starten har syftet varit att skapa bättre förutsättningar och större trygghet för vanliga människor genom samarbete. Det Kooperativa Förbunden, som är grunden för Coop, etablerades redan 1899, 1908 bildades Folksam och 1924 grundades HSB. År 1905 bildades Svenska Landtmännens riksförbund som en följd av jordbrukets industrialisering, då lantbrukare började organisera sig i föreningar för att stärka sin position på marknaden. Alla med samma vision: när vi går samman kan vi tillsammans skapa ett bättre liv för alla.

1958 föddes We Effect, svenska kooperationens biståndsorganisation. Det började som en tillfällig insamling med namnet Utan gränser, initierad av eldsjälar inom den svenska kooperationen, men växte snabbt till en permanent organisation. I folkhemmets Sverige räknade många medlemmar sina Konsum-kvitton för att få återbäring, som de sedan skänkte till We Effect. Första året samlades cirka en miljon kronor in för att utbilda kooperatörer i Asien. Sedan dess har visionen varit densamma: att kombinera lokalt företagande med demokratiskt deltagande i alla projekt, oavsett var i världen de genomförs.

Coompanion är den företagsfrämjande samhällsaktören som arbetar för fler och starkare kooperativa företag samt en livskraftig social ekonomi. Sedan över 30 år tillbaka finns vi där människor vill starta och utveckla verksamhet tillsammans och där samhällsutmaningar kräver nya lösningar – lokalt, regionalt och nationellt. 

Som kooperatör gör du skillnad

Genom att vara medlem i ett kooperativ bidrar du alltså till att bygga en bättre värld. Ditt medlemskap bidrar till att samhället blir mer demokratiskt och rättvist. Du får en större möjlighet att välja vägen framåt för det kooperativ du tillhör – som medlem, delägare och kooperatör gör du skillnad.

Tillsammans bakom kampanjen

Bakom den här kampanjen står We Effect och Coompanion tillsammans med flera av Sveriges största kooperativa företag och organisationer, som gått samman för att lyfta kooperationens betydelse i linje med förslaget från FN. Flera av oss är också medlemmar i We Effect – svenska kooperationens biståndsorganisation. Det innebär att vi stöttar We Effect som givare, genom styrelsearbete och ett starkt engagemang i verksamhetsarbetet.

Gör vårt quiz!

Svara på åtta frågor och se vilken kooperativ personlighet du är! Relaterar du mest till Pippi eller barnen i Bullerbyn? Vad gör du när kaffet tar slut på jobbet? Köper du nytt eller piper iväg till närmaste café? Gör vårt quiz här

Det här händer under Kooperationens år

Inget evenemang hittades!

Mer om Kooperationens år

Translate »

Hitta nya samarbeten eller partners!

Nu lanserar vi nya Kompanjoner.se

Nya affärsidéer – Företag som söker kompetens – Samverkan mellan företag
Annonsera helt kostnadsfritt!