Crowdfunding är en nygammal metod för att finansiera projekt eller idéer genom att vända sig till ett stort antal finansiärer. Dessa investerar små summor pengar var för sig för att tillsammans skapa en större summa. Detta sker i huvudsak idag via internetbaserade system, men kan även ske direkt mellan intressenter, t ex grannar, inom byalaget och så vidare.
En lyckad crowdfunding-kampanj online innebär att man skapat rätt förutsättningar för komponenterna produkt, video-pitch och community. Din produkt bör vara på minst prototypstadiet så att du har något att visa upp och den måste lösa ett problem som tilltalar många människor.
Tips! Kontakta Mikrofonden i din region för att få hjälp!
Investerarna måste få något de verkligen vill ha – antingen för egen konsumtion eller känslan
av att vara med och förbättra världen. Investerarna nås via (och ingår i) det community som
kampanjen och förarbetet bygger upp. Den absolut viktigaste komponenten för att bygga sitt
community är en bra video-pitch, men det är också mycket viktigt att i förarbetet bygga en
e-postlista och forum på social media med rätt typ av deltagare.
OBS: Innan du startar din crowdfunding-kampanj är det viktigt att du känner till vilka momsregler som gäller. Generellt sett så måste moms redovisas om insamlingen sker i utbyte mot varor och tjänster, exempelvis förköp av en bok eller film. Vid symboliska motprestationer, insamling till välgörenhet eller vid ersättning i företagsandelar (equity) eller om det handlar om lån av pengar så behöver inte moms redovisas. Vi rekommenderar att du läser Skatteverkets utlåtande om momsregler för crowdfunding.
Idag finns flera crowdfunding-plattformar tillgängliga. Visa är generella, andra har särskilda
inriktningar, t ex mot fastigheter eller välgörenhet. Nedan listar vi några exempel.
Vill du bolla med någon?
Hos oss på Coompanion får du kostnadsfri rådgivning.